REGULAMENT – CADRU
de organizare şi funcţionare a instituțiilor de învăţământ profesional tehnic
Capitolul I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul – cadru de organizare și funcționare a instituțiilor publice și private de învățământ profesional tehnic (în continuare – Regulament) stabilește cadrul normativ privind organizarea și funcționarea instituțiilor publice și private de învățământ profesional tehnic (în continuare – Instituție).
2. Instituția este persoană juridică, cu structură proprie, ce dispune de personal didactic şi administrativ, ştampilă şi antet propriu şi care funcționează în regim de autogestiune financiar-economică, deține conturi în contul unic trezorerial al Ministerului Finanțelor și poate desfășura activități economice în conformitate cu actele normative.
3. Instituția are dreptul la firmă cu denumirea instituției afișată pe frontispiciul clădirii în care este stabilit sediul instituției.
4. Instituția execută lucrări de secretariat, arhivă, documentaţie, contabilitate şi statistică în modul stabilit.
5. Documentaţia Instituției se perfectează şi se completează sistematic în conformitate cu Indicatorul documentelor-tip și al termenelor de păstrare prevăzute de legislație.
6. Instituția asigură misiunea, idealul şi principiile fundamentale ale educaţiei prevăzute de Codul educației al Republicii Moldova.
7. În corespundere cu funcțiile și atribuțiile instituțiilor de învățământ profesional tehnic, Instituțiile se clasifică după cum urmează:
1) şcoală profesională - instituţie de învățământ profesional tehnic publică sau privată care oferă programe de formare profesională inițială și continuă a muncitorilor calificați într-o meserie/profesie sau în meserii conexe, în limitele categoriilor de calificare existente corespunzătoare nivelului 3 al Cadrului Național al Calificărilor din Republica Moldova;
2) colegiu - instituţie publică de învățământ profesional tehnic publică sau privată care oferă programe de formare profesională inițială și continuă a muncitorilor calificaţi, a maiştrilor, tehnicienilor şi a altor categorii de specialişti în limitele categoriilor de calificare existente corespunzătoare nivelurilor 3-5 ale Cadrului Național al Calificărilor din Republica Moldova;
3) centru de excelenţă - instituția publică de învățământ profesional tehnic publică sau privată, cu potenţial sporit, având atribuţii atât în domeniul organizării programelor combinate de formare profesională corespunzătoare nivelurilor 3-5 de calificare conform Cadrului Național al Calificărilor din Republica Moldova, cât şi în domeniul dezvoltării capacităţilor sistemului de învățământ profesional tehnic.
Capitolul II. FUNCȚIILE ȘI ATRIBUȚIILE INSTITUȚIEI
8. Instituția exercită următoarele funcții:
1) de formare profesională în conformitate cu tipul de instituție;
2) de cooperare cu mediul economic;
3) de ghidare în carieră și promovare a învățământului profesional tehnic.
9. În vederea exercitării funcţiei de formare profesională, instituției îi revin următoarele atribuţii:
1) de instruire în cadrul programelor educaționale de formare profesională inițială, prin intermediul cursurilor teoretice, lecțiilor practice, seminariilor, activităţilor extra-şcolare, activităților de formare de tip master-class, precum și prin forme de stagii de practică, efectuate în laboratoare, cabinete, ateliere, instruire în cadrul agentului economic, prin cercuri de creaţie tehnică, sportivă, artistică, care se desfăşoară în funcţie de obiectivele educaţionale prioritare, stabilite în planurile de învăţământ, instrucțiunile metodice, ordinele Ministerului Educației și Cercetării;
2) de prestare de servicii educaționale pentru elevi, șomeri, agenți economici, membri ai diverselor comunități și altor grupuri cu necesități educaționale specifice prin programe de integrare profesională, în parteneriat cu instituții publice și private;
3) de recalificare a muncitorilor şi specialiştilor în diverse domenii de formare profesională;
4) de instruire în cadrul programelor de formare profesională prin învățământ dual;
5) de identificare, elaborare și prestare a serviciilor educaționale în baza solicitării partenerilor educaționali, agenților economici și altor categorii de beneficiari;
6) de elaborare şi implementare a programelor de parteneriat în scopul asigurării calității și relevanței serviciilor educaționale;
7) de desfășurare a activităților comerciale și de antreprenoriat în instituție și în cadrul atelierelor, laboratoareleor, pe terenurile agricole etc., cu respectarea prevederilor cadrului normativ.
10. În vederea exercitării funcției de cooperare cu mediul economic, instituției îi revin următoarele atribuții:
1) identificarea agenților economici, potențialilor parteneri și facilitarea oportunităților de cooperare în vederea dezvoltării, modernizării, reconfigurării ofertei de servicii educaționale, conținutului și formei de pregătire profesională;
2) colaborarea cu ministerele de resort, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, sindicatele de ramură, patronatele și asociațiile profesionale pentru identificarea cerințelor, tendințelor de dezvoltare și necesarului de forță de muncă din economia națională, competențelor, calificărilor și serviciilor educaționale solicitate de mediul economic, susținute de noi oferte educaționale bazate pe cerere;
3) facilitarea inserției elevilor în vederea realizării stagiilor de practică și angajării ulterioare în câmpul muncii;
4) colaborarea cu alte instituții de învăţământ, inclusiv superior și instituțiile de cercetare publice și private, cu unitățile în învățământ dual în vederea implementării și aplicării inovațiilor tehnologice;
5) facilitarea încadrării specialiștilor din cadrul unităților în învățământ dual ca formatori în activități de instruire practică în instituțiile de învăţământ profesional tehnic.
11. În vederea exercitării funcţiei de ghidare în carieră și promovare a învățământului profesional tehnic, instituției îi revin următoarele atribuţii:
1) oferirea serviciilor de ghidare în carieră pentru elevii din instituțiile de învăţământ general și profesional tehnic;
2) elaborarea, prin colaborarea cu unitățile în învățământ dual, comitetele sectoriale, alte instituții competente în domeniu, a materialelor informative de promovare a meseriilor/profesiilor/specialităților din învăţământul profesional tehnic;
3) organizarea și participarea la evenimente publice de promovare a meseriilor/profesiilor/specialităților;
4) sporirea atractivității meseriilor/profesiilor/specialităților și ofertelor educaționale ale instituțiilor de învăţământ profesional tehnic prin diverse metode de mediatizare și promovare;
5) monitorizare a angajării în câmpul muncii și dezvoltării profesionale a absolvenților instituției.
12. Suplimentar funcțiilor prevăzute la pct. 8 din regula-ment, Centrul de excelență exercită și alte funcții, precum:
1) de asigurare didactică, curriculară şi metodologică a sistemului de învățământ pe segmentul de specializare propriu Centrului de excelență;
2) de coordonare și ghidare a activității școlilor profesionale și a colegiilor arondate la Centrul de excelență;
3) de formare profesională continuă a cadrelor didactice de specialitate și manageriale;
4) de certificare a competențelor profesionale, dobândite în mediu formal, informal și nonformal.
13. În vederea exercitării funcţiei de asigurare didactică, curriculară şi metodologică, Centrului de excelență îi revin următoarele atribuţii:
1) participare, în colaborare cu comitetele sectoriale, la procesul de elaborare/actualizare a Cadrului Naţional al Calificărilor pentru învățământul profesional tehnic, a curriculumului, Planurilor de învăţământ, programelor stagiilor practice, manualelor, suporturilor de curs etc.;
2) stimulare a participării active a unităților în învățământ dual la identificarea, modificarea și evaluarea conținutului teoretic și practic al programelor de formare profesională prin învățământ dual;
3) elaborare și publicare a instrucțiunilor metodice în domeniul de specializare al Centrului de excelență;
4) aplicare, în cadrul procesului educațional, a inovațiilor tehnologice și științifice aplicative referitoare la învățământul profesional tehnic;
5) dezvoltare a programelor proprii de cercetare didactică şi specifică domeniului profesional, organizarea de conferinţe care au ca temă activităţile specifice Centrului de excelenţă.
14. În vederea exercitării funcţiei de coordonare și ghidare a activității școlilor profesionale și a colegiilor arondate, Centrului de excelență îi revin următoarele atribuţii:
1) ghidare strategică a școlilor profesionale și colegiilor arondate, oferirea de servicii educaționale, administrarea activității antreprenoriale și a bazei tehnico-materiale;
2) ghidare didactică și metodologică a școlilor profesionale și colegiilor arondate în vederea standardizării calității în prestarea serviciilor educaționale de formare profesională; elaborare de proiecte, testarea de noi modele și implementarea de proiecte-pilot care ar stimula integrarea conținuturilor și serviciilor inovatoare în învăţământul profesional tehnic.
15. În vederea exercitării funcţiei de formare profesională continuă a cadrelor didactice de specialitate și manageriale, Centrului de excelență îi revin următoarele atribuţii:
1) organizare a cursurilor de formare profesională continuă a cadrelor didactice de profil și a maiștrilor-instructori;
2) organizare a cursurilor de formare profesională continuă a cadrelor didactice de specialitate/manageriale în administrarea instituțiilor și serviciilor educaționale, administrarea resurselor umane și alte subiecte manageriale;
3) organizare a stagiilor de formare continuă pentru cadrele didactice de specialitate și maiștrii-instructori din instituțiile de învăţământ profesional tehnic în alte instituții de formare continuă și după caz, unități în învățământ dual;
4) facilitare a mobilității cadrelor din instituțiile de învăţământ profesional tehnic spre Centrul de excelență, în scopul transferului de bune practici și competențe didactice și manageriale.
16. În vederea exercitării funcţiei de certificare a competențelor profesionale, dobândite în mediu formal, informal și nonformal, Centrului de excelență îi revin următoarele atribuţii:
1) asigurare a condițiilor adecvate de prestare a serviciilor de certificare a competențelor dobândite în context nonformal și informal;
2) dezvoltare de parteneriate eficiente cu mediul economic, pentru a asigura participarea unităților în învățământ dual la procesul de evaluare a calificării profesionale;
3) coordonare, în condițiile stabilite de către Ministerul Educației și Cercetării, a modului de organizare și desfășurare a Examenului de calificare.
Capitolul III. ORGANIZAREA PROCESULUI EDUCAŢIONAL
17. Instituția îşi desfăşoară activitatea educațională conform standardelor naţionale de referinţă şi standardelor de acreditare, elaborate de Agenţia Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare și aprobate în conformitate cu legislația.
Continuare clic aici: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=143914&lang=ro